fbpx

Rekrymarkkinoinnin salaisuudet: Asiantuntija kertoo miten tavoitat parhaat työnhakijat

Pelkkä työpaikkailmoitus ei enään riitä. Rekrymarkkinoinnin asiantuntija Aaretti Niskanen kertoo, miten erottua kilpailijoista ja houkutella oikeat osaajat.

Etusivu » Rekrymarkkinoinnin salaisuudet: Asiantuntija kertoo miten tavoitat parhaat työnhakijat

Työmarkkinat ovat viime vuosina kokeneet merkittäviä muutoksia. Kilpailu osaajista kiihtyy, ja yritykset joutuvat etsimään entistä luovempia keinoja houkutellakseen parhaita työnhakijoita. Rekrymarkkinoinnista on kasvanut keskeinen tekijä onnistuneessa rekrytoinnissa, sillä pelkkä työpaikkailmoituksen julkaiseminen ei enää riitä. On pystyttävä herättämään mielenkiinto, rakentamaan työnantajakuvaa ja luomaan pysyvää vetovoimaa.

Tässä artikkelissa haastateltavana vierailee Wellpackilla rekrytointimarkkinoinnin parissa työskentelevä asiantuntija Aaretti Niskanen. Niskanen aloitti Wellpackilla vuonna 2020 sisällöntuotannon ja markkinoinnin tehtävissä, mutta siirtyi myöhemmin täyspäiväisesti rekrytointimarkkinoinnin puolelle. Hän on kehittänyt Wellpackilla uudenlaisia moderneja lähestymistapoja työnhakijoiden tavoittamiseen tehden työnhausta suoraviivaisempaa ja mielekkäämpää. Niskanen korostaa, että tänä päivänä rekrymarkkinointi on jatkuvaa kokeilua ja kehittämistä: ”En itse näe rekrytointimarkkinoinnin tekemiseen tiettyjä kaavoja, vain mielikuvitus on rajana.”

Rekrytointimarkkinoinnin nykytila

Niskasen mukaan rekrytointimarkkinoinnissa on kyse muustakin kuin avoimien työpaikkojen listojen jakamisesta. Avainsana on aktiivisuus. Nykyhetken työnhakijat eivät ole nirsoja, vaan valintoja tehdään arvojen ja työnantajan näkyvyyden perusteella.

”Olen kuullut sanottavan, että nykypäivän työnhakijat ovat työpaikkojen suhteen nirsoja. Olen kuitenkin eri mieltä. Se on niinkin yksinkertaista, että aktiiviset työnantajat kiinnostavat hakijoita ja passiiviset – näkymättömissä pysyttelevät – työnantajat eivät niinkään hetkauta”, Niskanen täsmentää.

Digitaaliset kanavat ovat mullistaneet rekrytointia. Työpaikkojen markkinoiminen esimerkiksi TikTokin, LinkedInin ja Facebookin kaltaisten alustojen kautta on kasvanut räjähdysmäisesti. Samalla kilpailu osaajista on siirtynyt samoille kentille, joissa kuluttajabränditkin kisaavat kuluttajien huomiosta.

Tehokkaat rekrytointimarkkinoinnin strategiat

Kohderyhmän määrittely:

Onnistuneen rekrytointimarkkinoinnin perusta on selkeä kohderyhmän tuntemus. ”Kohderyhmän määrittely kannattaa aloittaa suuntaamalla katse nykyisiin työntekijöihin ja osallistaa heidät mukaan profiilin määrittelyyn,” Niskanen neuvoo. Kun profiili on selvä, on helpompaa valita oikeat kanavat ja säätää viesti kohderyhmän mukaan.

Sisällön merkitys ja optimointi:

Sisällöllä rakennetaan työnantajakuvaa, herätetään kiinnostusta ja erotutaan massasta. Pitkäjänteinen sisällöntuotanto varmistaa, että yrityksen arvot, kulttuuri ja työntekijöiden todelliset kokemukset välittyvät ulospäin. ”Aktiivinen sisällöntuotanto on tärkeä viestinnän keino yrityksille. Rekrytointimarkkinoinnissa sisällön tarkoitus on rakentaa työnantajakuvaa pitkällä aikavälillä, jotta perusta on yksittäisiä työpaikkoja mainostaessa kunnossa,” Niskanen summaa.

Sosiaalisen median hyödyntäminen:

Sosiaalinen media on rekrytoijan aarreaitta. Kohderyhmiä voidaan tavoittaa eri kanavissa räätälöidysti, olipa kyseessä nuoret osaajat TikTokissa tai kokeneet asiantuntijat LinkedInissä. ”Julkaisujen ei tarvitse liittyä avoimiin työpaikkoihin, mutta postaamalla säännöllisesti työpaikan sisäisestä toiminnasta, onnistuu pitkässä juoksussa houkuttelemaan parhaita työnhakijoita,” Niskanen toteaa.

Case-esimerkki: Onnistunut rekrytointikampanja

Yksi Niskasen esiin nostama esimerkki on Valmetille toteutettu rekrytointikampanja ammattikoneistajien löytämiseksi. ”Nostan tähän Valmetille toteutetun rekrytointikampanjan haastaviin ammattikoneistajan positioihin. Koneistajia ei tällöin PK-seudun työnhakumarkkinoilla liiemmin vapaana ollut. Tilanne pakotti meidät ajattelemaan rekrytointia palvelumuotoilun näkökulmasta,” Niskanen kertoo.

Ratkaisuksi rakennettiin Facebookiin kuva- ja videopohjainen mainoskampanja, jonka mainokset johdattivat potentiaaliset hakijat interaktiiviselle laskeutumissivulle. Sivun kautta koneistajalle tarjottiin matalan kynnyksen keskusteluhetki, jonka jälkeen varsinainen rekrytointiprosessi käynnistyi. Lopputuloksena rekrytoitiin viisi ammattikoneistajaa. Tässä tapauksessa menestys rakentui huolellisen hakijapolun, kohderyhmää puhuttelevan viestinnän ja monipuolisen sisältöstrategian varaan.

Tulevaisuuden näkymät rekrymarkkinoinnissa

Teknologia ja tekoäly tulevat vaikuttamaan rekrytointimarkkinointiin yhä enemmän. Jo nyt omiin tietoihin perustuva kohdennus on tehokasta, ja tulevaisuudessa markkinoinnin automatisointi ja hakijakokemuksen personointi helpottuvat entisestään. ”Työpaikkoihin liittyvään mainontaan pätee joitakin rajoittavia lakeja, mutta etenkin omaan dataan perustuva kohdentaminen on erittäin kustannustehokasta,” Niskanen toteaa.

Hän uskoo, että rekrytointimarkkinointi lähenee entisestään kuluttajamarkkinointia. Brändien rakennus, tarinankerronta ja pitkäjänteinen sisällöntuotanto tulevat olemaan keskiössä, ja työnhakijan mielikuvat muodostuvat yhä enemmän säännöllisten, kohdennettujen viestien varaan.

Yhteenveto ja suositukset

Rekrytointimarkkinointi on nykypäivän työmarkkinoilla ratkaisevan tärkeää. Tehokkaat strategiat alkavat kohderyhmän tarkasta määrittelystä, jatkuvat laadukkaan ja arvoihin pohjautuvan sisällön tuottamisena sekä huipentuvat sosiaalisen median ja datan innovatiiviseen hyödyntämiseen.

Aaretti Niskasen keskeiset vinkit yrityksille, jotka haluavat parantaa rekrytointimarkkinointiaan, ovat:

  1. Tunne kohderyhmäsi: Määrittele selkeästi, millaisen osaajan etsit ja missä kanavissa hänet tavoitat.
  2. Panosta sisältöön: Rakennusvaiheessa luotu työnantajakuva ja jatkuva sisällöntuotanto rakentavat vetovoimaa.
  3. Ole aito: Näytä yrityskulttuurisi, arvosi ja ihmiset niiden takana. Persoonalliset sisällöt erottuvat massasta.
  4. Hyödynnä dataa ja teknologiaa: Tekoälyn ja kohdennetun mainonnan avulla viestisi on mahdollista viedä suoraan oikean yleisön eteen.
  5. Jatka kehittämistä: Rekrytointimarkkinointi on jatkuvaa oppimista, testaamista ja kampanjoiden optimointia.

Yhteenvetona: Rekrytointimarkkinointi on modernien työmarkkinoiden ”salainen ase”, joka erottaa näkyvät, aktiiviset ja kiinnostavat työnantajat massasta. Niskasen kokemus ja näkemykset tarjoavat konkreettisia työkaluja, joiden avulla yritykset voivat houkutella parhaat osaajat ja saavuttaa kestävän kilpailuedun.

Lisää inspiraatiota ja käytännön esimerkkejä: Haluatko lukea tarkemmin, miten Valmetin haastavaan rekrytilanteeseen löydettiin tehokas ratkaisu palvelumuotoilulla ja somekampanjalla? Tutustu koko tarinaan sekä Wellpackin rekrymarkkinointipalveluihin osoitteessa wellpack.fi/rekrymarkkinointi.